Підготовка до роботи здійснюється за безпосереднього контролю
наукового керівника, яким може бути як вчитель-предметник, так і вчений-
науковець.
Обов'язки керівника:
- надавати учневі наукову і методичну допомогу (вибір та
формулювання теми роботи, укладання плану виконання роботи, поради
8 щодо наукових джерел, складання календарного графіка роботи, проведення
консультацій);
- систематично контролювати хід виконання роботи, вносити необхідні
корективи в роботу, оцінювати зміст роботи, робити висновок ЩОДО її
готовності до захисту.
Вибір теми науково-дослідницької роботи
З вибору теми й проблеми розпочинається будь-яка наукова робота.
Це один із найважливіших етапів у підготовці учня до наукової роботи. Він
може обрати тему самостійно або з допомогою наукового керівника.
Наукова робота повинна відповідати таким чинникам:
а^ мати новітній характер - краще обирати тему або зовсім нову,
або недостатньо вивчену; новизна роботи характеризується:
- уточненням окремих понять з огляду на нові наукові дані;
- новим підходом у дослідженні явища, процесу (розглядається істотно
нова методика дослідження);
- вирішенням проблем, які не змогли розв'язати попередники;
б) тема дослідження повинна бути актуальною, тобто вказувати на
певну проблему, яка випливає із потреб суспільства і вирішення якої може
бути досягнуто на основі дослідження. Іншими словами, поняття
«актуальність» вміщує корисність і доцільність теми наукової роботи;
в) наукова робота повинна бути оригінальною - носити у собі риси,
не характерні для вже існуючих ідей.
Важливо, щоб слухач займався тематикою, що викликає в нього
особливий інтерес, була близькою до його віку і ґрунтувалась на реальному
матеріалі.
Недоречно пропонувати слухачеві займатися темою, яка має характер
реферату, або такою, що під силу науковим закладам чи науковцям.
Формулювання назви науково-дослідницької роботи
Конкретність та виваженість роботи повинні відображатись у її назві.
Назва повинна бути місткою та максимально лаконічною, точно відповідати
темі роботи, відображати її основну проблематику, вказувати на мету
дослідження та її завершеність.
Поради.
Назву роботи не можна подавати у формі запитання.
Не виправдані надто громіздкі та надто короткі назви, тому що вони
позбавлені чіткості формулювання проблеми. Оптимальна для сприйняття
назва повинна знаходитись у межах 3 ... 7 компонентів. Відхилення можливі,
зважаючи на специфіку галузі наукового дослідження, але не бажані, бо вони
ускладнюють діалог автора і адресата.
9 У назві роботи слід уникати образності, бо вона має зовсім інші функції
в науковому стилі.
Не бажані назви робіт, побудовані з двох частин за принципом родово-
видових взаємин.
Не придатні і назви, які утворені як перелік якихось проблем.
Відсутність конкретики у назві роботи унеможливлює її написання.
Не доречні назви, що починаються словами: «До запитання...», «Деякі
проблеми...», «Особливості...», «З історії...», «Про...», «Дослідження...»,
«Питання...», «Вивчення...».
У назві не повинно бути алогізмів та мовних недоречностей
(«Контролюючі програми по темі: раціональні дроби і їх властивості.»).
Не треба перевантажувати назву іноземними словами, якщо без них
можна обійтися.
Небажаними є назви, які позбавлені точних і умотивованих термінів.
Осмислення проблеми дослідження
Осмислення проблеми дослідження передбачає глибоке вивчення та
аналіз її стану з використанням науково-технічної літератури та інших
джерел інформації, визначення шляхів її розв'язання відповідно до уже
відомих результатів та практичного запиту.
Виділення об'єкта та предмета дослідження
Важливими компонентами проблеми дослідження є об'єкт і предмет
дослідження.
Для вирішення конкретної проблеми необхідно одержати знання про
типові для неї сторони, зв'язки, відношення, які є результатом протиріч і які
породжують саму проблему. У зв'язку з цим виділяють об'єкт і предмет
дослідження.
Об'єктом наукового дослідження є навколишній матеріальний світ
та форми його відображення у свідомості людей, які існують незалежно від
нашої свідомості і відбираються відповідно до мети дослідження - явище,
фізичний процес, конструкція, технологічний процес та ін., які вивчаються,
досліджуються, удосконалюються, розробляються.
Конкретні напрямки дослідження об'єкта складають предмет
дослідження.
Під предметом дослідження розуміють окремі сторони, якості і
відносини об'єкта, того чи іншого явища, процесу, які необхідно дослідити,
конкретні напрямки його дослідження.
Визначення мети та завдань наукової роботи
Мета наукової роботи - це запланований результат, який має бути
відображений у висновках наукової роботи.
Мета роботи конкретизується у завданнях - вона передбачає одержання
10 кінцевих результатів, що формулюються у вигляді ряду конкретних завдань,
адже опис їх виконання має складати зміст розділів наукової роботи.
Сформульовані завдання мають розкривати зміст теми наукової роботи.
Мета формулюється після визначення об'єкта та предмета дослідження.
Таким чином, мета дослідження може трактуватися як стратегія всієї
наукової роботи, а завдання є тактикою в досягненні цієї мети.
Поради.
Мета має формулюватись максимально логічно, повно.
Бажано вживати такі мовні конструкції: «Мета роботи полягає в ...»,
«Метою наукової роботи передбачено ...», «- ... Цим визначається мета
наукової роботи».
Завдання повинні бути чітко визначені і розташовані у такий спосіб,
щоб кожне з них логічно випливало з попереднього.
Кожне положення подається з абзацу, із нумерацією або без неї.
Положення повинно розпочинатися одним із таких дієслів: виявити,
з'ясувати, описати, визначити, встановити, здійснити, сформулювати,
висвітлити, показати тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар